неділя, 14 лютого 2021 р.

9 клас

 9 клас 

15 лютого 2021 р.

Українська мова

Контрольну роботу виконуємо на подвійному листку. Принести на наступний урок.

Записуємо так:

15 лютого

Контрольна робота № 3

Безсполучникове складне речення

І рівень ( по 0,5 б.)

 1.Укажіть безсполучникове складне речення.


а) Коли він торкався смичком до струн скрипки, все на світі зникало і залишалася тільки музика (В. Собко).

б) На вулицях каштан вже запалив свої білі свічки, акація розвісила білі грона 

(Ю. Смолич).

в) На подвір’ї Сашко пригнувся під вікнами знову, прокрався до груші, почепив на сучок ножа, тихо обмів віником валянки (М. Вінграновський).

 

2.Закінчіть висловлювання.

 

Безсполучниковим називається речення….

 

3.Укажіть безсполучникове складне речення, в якому частини вказують на послідовність дії.


 а) Вночі було тихо, вранці піднявся вітер, вдень він посилився, ввечері стих .

 б) На багнищі город мріє; над ним хмарою чорніє туман тяжкий (Т. Шевченко).

в) Будеш сіяти з сумом - вродить печаль (М. Стельмах).

 

4. Укажіть безсполучникове складне речення, в якому треба ставити двокрапку.

 а) Не посадив жодного дерева за своє життя  плати за чисте повітря.

 б) Надворі вже стемніло  десь далеко на небі засяяла перша зірка.

 в) Я знаю  кожній дитині потрібна турботлива увага батьків.

 

5. Яка схема відповідає реченню?


Не можна судити про людину з першого погляду: її добрі якості можуть бути приховані за скромністю.

 а)[ 1: [наслідок];

 б) [ ]: [причина];

в) [ ]: [перелік подій].

 

6. Знайдіть правильно записане речення.


 а) Квіт на каштанах так чисто і юно зайнявсь; вітер волого припав до пелюсток губа­ми (Б. Олійник).

 в) Квіт на каштанах так чисто і юно зайнявсь - вітер волого припав до пелюсток губами.    

 б)Квіт на каштанах так чисто і юно зайнявсь, вітер волого припав до пелюсток губами.

 

II рівень  ( по 1 б.)

 

1.Визначте кількість частин у реченні, підкресліть граматичні основи.


Раптом сонце кинуло перші промені, з неба залунала пісня жайворонка, легенький повіяв вітерець.

 

2.Розставте розділові знаки. Поясніть свій вибір.


а)     Поглянув я на ягнята не мої ягнята (Т. Шевченко).

б)     Про вирій знав я із дитячих літ птахи летять у теплий дальній світ

 (О. Ющенко).

 

3.     Доповніть уривки речень так, щоб утворились безсполучникові складні речення, врахо­вуючи типи смислових відношень, подані в дужках.

 

а)     Мова наша є таємницею... (доповнення)

б)     Простежимо коріння української мови... (умова).

 

ІІІ рівень

 

1.Запишіть приклади речень на кожне правило постановки розділових знаків у безспо­лучниковому складному реченні.

 

2.Виправте помилки у постановці розділових знаків.

а) Не збирай синові худоби: збери йому розум.

б) Сонце сховалось у вітах дерев: річка дихнула прохолодою.

в) Неук має велику перевагу перед освіченою людиною, він завжди задоволений собою.

 

ІV рівень


 Напишіть пейзажний етюд на тему «Казка дощу» з використанням безсполучникових складних речень.


Немає коментарів:

Дописати коментар