9 клас
16 квітня 2021 р.
Працюємо на уроці
Рей Бредбері народився 22 серпня 1920 року в місті
Вокіґан (Вокіґен), штат Іллінойс, США. Друге ім’я — Дуґлас — він отримав на
честь знаменитого актора того часу Дуґласа Фербенкса. Батьком майбутнього
письменника був Леонард Сполдінґ Бредбері, нащадок англійців-першопоселенців,
матір’ю — Марі Естер Моберґ, шведка за походженням.
Невдовзі після народження хлопчика родина Бредбері переїхала до Каліфорнії з метою знайти роботу. Саме там, наоколиці величезного Лос-Анджелеса, юний Рей закінчив школу. Далі вчитися хлопець не мав змоги, адже змушений був заробляти на життя. Його університетом стали книги, які він любив і яких багато читав.«Мене виростили бібліотеки. Я не вірю у коледжі та університети. Я вірю у бібліотеки, тому що більшість студентів не мають достатньо грошей [на освіту]. Коли я завершив школу, тривала Велика депресія і грошей не було. Я не міг відвідувати коледж, а тому проводив у бібліотеці три дні щотижня впродовж 10 років»,— так згодом розповідатиме Бредбері про свою освіту.
Чи не у 12 років Рей ухвалив рішення стати письменником і завзято дотримував цього рішення, ніколи не мріючи про інші професії. Замолоду він продавав газети, потім кілька років жив за рахунок дружини, поки 1950 р. зрештою не вийшов друком його перший великий твір — «Марсіанські хроніки». Перше оповідання Бредбері опублікували 1938 р., за 12 років до того, але успіху та слави він зажив лише тоді, коли побачили світ саме «Марсіанські хроніки».Згодом письменник зізнавався: «Після мільйонів слів наслідувань, у віці двадцяти двох років я раптом здійснив прорив, прорив у оригінальність «науково-фантастичною» історією, що була цілком «моєю».У Нью-Йорку стояла типова спекотна червнева ніч. Кондиціонування ще не існувало, воно було в майбутньому. Я друкував на машинці до третьої ночі, пітніючи у білизні й балансуючи своїми марсіанами в їхніх дивних містах за декілька годин до прибуття й відправлення астронавтів.Я почув стукіт, спустився до підвалу бібліотеки університету, і, чорт забирай, там була кімната із дванадцятьма друкарськими машинками, що їх можна було винайняти за десять центів за півгодини. І там сиділо восьмеро чи дев’ятеро студентів, які працювали, мов навіжені».
Потім (у перших
номерах журналу «Playboy»), 1953-го,— вийшов друком роман Р. Д. Бредбері «451°
за Фаренгейтом», завдяки якому слава митця сягнула всесвітніх
масштабів.
Рея Бредбері
часто називають метром фантастики, одним із кращих письменників-фантастів,
основоположником багатьох традицій цього жанру. Фактично ж Бредбері не є фантастом,
оскільки його творчість слід вважати великою позажанровою літературою,та
й істинно фантастичних творів у нього лише мала частка. Однак Бредбері
нагороджено кількома преміями в галузі фантастики (Неб’юла — 1988-го, Г’юґо —
1954-го), не враховуючи безлічі загальнолітературних премій.
Твори Бредбері —
це переважно невеликі оповідання нерозважального характеру, що містять
замальовки, зведені до гострих драматичних, психологічних моментів, побудовані
здебільшого на діалогах, монологах, міркуваннях героїв, ніж на дії. Незважаючи на
явний талант до вигадування різних сюжетів, дуже цікавих і оригінальних,
письменник часто обмежується безсюжетними замальовками, украй метафоричними,
повними прихованого сенсу. І навіть у добре скроєних творах Бредбері може легко
обірвати розповідь, піти від подробиць, залишивши дію в момент гострого
напруження пристрастей. Також практично в жодному творі письменника не вдається
вивести мораль і нав’язати свою точку зору: у 99 % творів автор залишається «за
кадром». Ситуація може розвиватися як завгодно пристрасно, але ніколи Бредбері
не приведе читача до висновку. Наче б він бачить своє завдання в тому, щоб
схвилювати читача, загострити ситуацію і піти, залишивши того міркувати за
книгою.
І якщо решту
своїх творчих принципів Бредбері іноді порушував, то його мова, тобто способи
викладу образів, думок, практично ніколи не змінювалася. Характерні ознаки його мови —
це мінімум деталей, описів, подробиць, дій. Має місце навіть не
стільки фантастичність (відсутність реалістичності), скільки нехтування
значенням правдоподібності. Ця ознака стосується і сюжетів (фантастичність
легко уживається із казковістю, детектив — із мелодрамою, ламаючи межі жанрів),
і мови: Бредбері нехтує описами місць дій, зовнішності героїв, іменами, датами,
цифрами. Природно, у його творах не зустріти технічних подробиць і взагалі
відсутній вимисел у технічній сфері.
Наскільки можна
судити з есе та інтерв’ю, Бредбері сповідує літературу почуттів, а не думок.
Емоцій, а не дій. Станів, а не подій. Чи не найвищою цінністю Бредбері оголошує
внутрішній світ людини, її світогляд, фантазію. Здатність людини відчувати,
співпереживати письменник визнає головними якостями.
У своїх творах
письменник співчуває насамперед людям мистецтва (і навіть більше —
його поціновувачам), ніж решті. Найчастіше при цьому на сторінках своїх книг
Бредбері жорстоко розправляється з «ворогами» — черствими людьми,
позбавленими фантазії, міщанами, чиновниками, політиками — тими, хто
перешкоджає нормальному життю творчих людей, самовираженню,
спілкуванню, хто зводить культуру до умовностей, масовості, стандартизації,
робить життя сухим, нудним, духовно бідним, прісним.
Серед найбільш
відомих його творів — роман «451° за Фаренгейтом», оповідання «Кульбабове
вино», «Здрастуй і прощай», «Пахощі сарсапарелі», «І загримів грім», «Суничне
віконце», «Третя експедиція» та багато інших.
Бредбері —
письменник-гуманіст. Його хвилюють проблеми Добра і Зла, він
вірить у людину, її духовність.
На сторінках
своїх творів письменник прагне розгадати загадку життя, яке сприймає як
найбільше диво. На його думку, воно «таке
саме таємниче, як і смерть... упродовж двох тисячоліть філософи так і не змогли
розгадати його».
Літературознавці
вважають Бредбері неперевершеним майстром стилю. Сам письменник стверджує, що
стиль — це правда, а правда — це також біблійна простота. Як автор, він
правдивий у своєму бажанні достукатися до людських сердець, змусити їх
замислитися над життям, щоб прийти до загальної гармонії.
Невдовзі після виходу роману «451° за Фаренгейтом» для Бредбері почалась злива нагород і премій, що супроводжувала Рея до останніх років життя. 1954 року — нагорода Національного інституту мистецтв і письменства. Двічі йому присуджували премію О. Генрі. Він був лауреатом медалі Національної книжної фундації, лауреатом Еммі за адаптацію оповідання «Дерево Геловіну». Йому присвячено зірку на голлівудській Алеї Слави, усього ж на рахунку Бредбері 8 нагород і 2 номінації в галузі кіно. 2000 року Бредбері здобув медаль Національної книжкової премії за підсумком усієї прижиттєвої творчості, 2004-го — Національну медаль мистецтв президента Дж. Буша, 2007-го — Пулітцерівську премію «за визначну, плідну і глибоко впливову кар’єру як незрівнянного автора наукової фантастики і фентезі».Про свою "літературну сім'ю" Бредбері писав так: "Жуль Верн був моїм батьком, Уеллс—мудрим дядечком. Едгар Аллан По доводився мені двоюрідним братом; він,як кажан,постійно мешкав у нас на темному горищі. Флеш Гордон і Бак Роджерс—мої брати і товариші. Ось вам і вся моя рідня. …Ну, ким я ще міг стати, як не письменником-фантастом у такій сімейці."
Значно вплинула на долю письменника зустріч з однофамільцем, який підтримав його. Першим його видавцем був Уолтер Бредбері,який,власне, і запропонував молодому письменникові об'єднати розрізнені оповідання в один цикл. Рей Бредбері назвав "Марсіанські хроніки" ненавмисним романом.У1971 році, після четвертої висадки людини на Місяць, з ініціативи екіпажу "Аполлон-15" на місячну карту нанесли "Кратер Кульбаби". Ця подія присвячена Рею Бредбері—авторові роману "Вино з кульбаб"."Я почав читати твори Достоєвського, коли мені було 20 років. З його книжок я дізнався, як треба писати романи і розповідати історії. Я читав й інших авторів, але, коли я був молодшим, Достоєвський був головним для мене."Стосовно цифрових бібліотек. "Оцифрування саме по собі не є розв’язанням проблем, все залежить від того, яке застосування йому знаходять. Якщо це спонукає людей до читання, добре, якщо ні, навіщо воно потрібне? Сам я відмовився оцифрувати мої книжки. Я люблю брати книжку в руки, вдихати її запах, відчувати її, носити з собою. З комп’ютером це неможливо!"Ще за життя Рей Бредбері вказав місце свого поховання – Вествудське кладовище на заході Лос-Анджелеса. Вибрав письменник і напис на надгробку:"Автор 451-го градуса за Фаренгейтом"."Смерть – це форма розплати з космосом за чудову розкіш побути живим".
Немає коментарів:
Дописати коментар