понеділок, 16 листопада 2020 р.

10 клас

 

10 клас

Вівторок, 17 листопада, 2020 р.

Українська мова

Завдання виконувати під час уроку із 10.20 до11.05.

Записуємо у зошити:

Сімнадцяте листопада

Класна робота

Омоніми. Пароніми. 

1.    Опрацювати параграф 33, правило ст.89.

Додаткова інформація 

Неповні омоніми: омофони, омографи, омоформи 

Омофони — це слова, які вимовляються однаково, але мають різні значення й написання.

Наприклад: Гончар — гончар, Роман — роман, час мине [миене] — знайти мене [меине], пресувати [преисувати] папір — присувати [приесувати] стіл до вікна, заселяти [засеил'ати] будинок — засиляти [засиел'ати] нитку в голку, греби — гриби, кленок — клинок, сеньйор — синьйор, віла — вілла, Вікторія — вікторія, Роман —роман, Поліщук — поліщук і под. Вукраїнській мові омофони не становлять великої й різноманітної за способом творення слів групи. Це зумовлено особливостями фонетичної системи української мови .

Омоформи — слова, що збігаються лише в одній або кількох формах. Здебільшого вони належать до різних частин мови.

 Наприклад: Думи мої, думи мої, Квіти мої, діти! Виростав вас, доглядав вас, — Де ж мені вас діти! (Т. Шевченко). У першому випадку діти — іменник у кличному відмінку множини, у другому — дієслово в неозначеній формі. Інші приклади омоформ: мила дівчина — господиня мила вікна; ходи, Грицю, до роботи — він знає всі ходи й виходи; зелені сади сади картоплю; ідуть літа — «літа орел, літа сизий...» (Нар. тв.)Цей розряд лексики в українській мові є лексико-граматичною категорією, бо омоформи трапляються в межах однієї частини мови рідко: вити — вити.

Омографи — слова, що пишуться однаково, але мають різне звучання і значення: мала щастя — мала дитина, високий насип насип насіння, довгі коси — дівочої коси і коси траву.Тобто це явище суто граматичного збігу: атлас — «збірка географічних карт» — атлас — «блискуча шовкова тканина», ірис (бот.) «півники» — ірис «цукерки». Більшість омографів є лексико-граматичним явищем: гори — гори, обід — обід, радій — радій, стріла — стріла, мала — мала, насип — насип.

2.    Записати таблиці в зошит.

Омоніми

Абсолютні (повні)

у межах однієї частини мови

Неповні

Термін, бал

Кілька ( іменник і числівник), синів (іменник і дієслово)


Омоніми

Омографи

Омофони

Омоформи

Води – води

Мала - мала

Сонце – сон це

роман – Роман

віла - вілла

Діти (іменник) – діти ( дієслово)

Однакові за написанням, але різні за звучанням (наголос) і значенням

Однакові за звучанням, але різні за написанням і значенням

Збігаються за звучанням лише в одній або кількох формах.


Зверніть увагу на міжмовні омоніми.

3.    Виконати впр.233 письмово.

4.    Опрацювати правило ст.91. Пароніми.

5.    При вивчені теми раджу скористатися посиланнями

https://www.youtube.com/watch?v=K2RFtCrrDEw

https://www.youtube.com/watch?v=KHTDig7qPLg

https://www.youtube.com/watch?v=0ZnI-1WuM8k

 Домашнє завдання

Вивчити параграф 33, виконати впр.236.

Сфотографувати і надіслати мені впр.236  в приватні повідомлення у вайбері до четверга не пізніше 20.00

10 клас

Українська  література

Завдання виконувати під час уроку із 11.25 до 12.10.

Записуємо у зошити:

Сімнадцяте листопада

Класна робота

Напрямки модернізму в українській літературі

Опрацювати теоретичний матеріал, записати виділене жовтим кольором  в зошит.

Модерністські напрями і течії

Поговорімо про модерністські напрями і течії. Їх було багато, адже кожен письменник шукав у модернізмі “щось своє”. Важливо знати, чим течії модернізму відрізнялися одна від одної, адже лише так можна зрозуміти цей художній стиль.

Модернізм

Загальна назва сукупності літературних тенденцій нереаліс­тичного характеру на межі ХІХ-ХХ ст.

Головні ознаки:

перевага інтуїтивного, ірраціонального начала над логічно-раціональним;

вищість таланту й мистецтва; • головним знанням уважалася не наука, а поезія, краса, що здатна проникати в глибини буття;

звільнення мистецтва від практичних цілей («мистецтво для мистецтва») та від жорстких канонів.

Модернізм виник у Франції, пов’язаний з іменами Ш. Бодлера, A. Рембо, П. Верлена, Е. Верхарна, М. Метерлінка, В. Брюсова, О. Блока, Р.-М. Рільке.

В українській літературі модернізм набув специфічних рис, ставши перш за все рухом до новітніх євро­пейських течій. Українські модерністи: поети «Молодої музи» (П. Карманський, В. Пачовський, О. Луцький), «Української хати» (М. Вороний, О. Олесь, М. Євшан, Г. Чупринка).

Модернізму притаманні конструктивність, віра в прогрес та гуманістичні ідеали, чим він принципово відрізняється від постмодернізму.

У межах модернізму виділяють такі літературні течії: символізм, імпресіонізм, експресіонізм, футуризм, авангар­дизм (деякі вчені вважають авангардизм окремим явищем через його деструктивну направленість), сюрреалізм, неоромантизм.

 

1.Імпресіонізм

Напрям у мистецтві, відгалуження модернізму.

Завдання імп­ресіонізму — передати світ таким, яким його відчуває автор, відтворити мінливі відчуття та переживання. Первісно виник у малярстві (назва — від картини К. Моне «Імпресія. Схід сонця»), у літературі чіткої поетики не виробив, наближаючись то до натуралізму чи реалізму (в прозі), то до символізму (в поезії).

Основні риси: уривчастий, фрагментарний суб’єктивний опис, багатий кольоро- та звукопис, передача різних внутрішніх ста­нів автора. Представники: брати Гонкури, А. Доде, Гі де Мопассан, С. Цвейг.

В українській літературі елементи імпресіонізму спосте­рігаємо у М. Коцюбинського.

2.Експресіонізм

Напрям у мистецтві, відгалуження модернізму. Також уважається течією авангардизму. Протистоїть реалізму та імпресіо­нізму.

Головним завданням експресіонізму є відображення максималізованого авторського переживання через напругу переживань та емоцій.

Для експресіонізму характерні: загострена «нервова» емоційність, ірраціональність, гіперболічність, гротеск, фраг­ментарність письма, одноколірність чи протиставлення барв. Часто у творчості експресіоністів поєднуються зовні протилежні явища: буденність і космічність, вульгарність і пафос, пацифізм і революційність.

Представники: Г. Тракль, Б. Брехт, М. Брод. В українській літературі — В. Стефаник (окремі риси)

 

3.Символізм

Напрям у мистецтві, відгалуження модернізму.

Виник у Фран­ції в 70-х рр. XIX ст. (С. Малларме, А. Рембо, П. Верлен).

Основні риси: для символістів мистецтво не відображення життя (як для реалізму), а «медіум», посередник між цим світом і вищим ірра­ціональним, доступним лише на рівні інтуїції, через натяк і сим­вол. Відповідно у творі за зовнішнім конкретним змістом пови­нен ховатися інший, таємний.

Об’єкт мистецтва — символ, що асоціюється з іншими, вищими сферами. «Інший» світ може бути відкритий через мистецтво поезії й музики, звідси намагання вне­сти в письменство «дух музики». Література, на думку символіс­тів, є не функціонером, а самоцінним виявом прекрасного, тобто естетична функція ставилася на перше місце. В українській літературі символізм з’явився на початку XX ст.

Повністю розкритися не зміг через несприятливі історичні умови, проте його риси бачимо в поезії представників «Молодої музи» (В. Бирчак, П. Карманський, Б. Лепкий, О. Луцький, В. Пачов­ський, С. Чернецький) та «Української хати» (О. Олесь, М. Воро­ний, М. Євшан, Г. Чупринка), після революції — «Музагет» (П. Тичина, Д. Загул, М. Терещенко, О. Слісаренко, Я. Савченко, B. Кобилянський), останнім «спалахом» вважається творчість групи «Митуса» (Р. Купчинський, В. Бобринський, О. Бабій, Ю. Шкрумеляк).

 

4.Неоромантизм

Стильова течія модернізму в українській літературі початку XX ст.

Леся Українка називала його «новоромантизмом». На від­міну від класичного романтизму, який проголошував розрив між дійсністю та ідеалом, неоромантизм вважав за можливе їх поєд­нання завдяки силі волі людини, її потягу до втілення мрії, здій­снення неможливого.

В українській літературі неоромантизм виявився в драматургії Лесі Українки, творчості митців «розстрі­ляного відродження» (О. Близько, М. Йогансен, Ю. Яновський) та «празької школи» (О. Ольжич, О. Теліга), у романі «Тигро­лови» І. Багряного. У зарубіжній літературі він виявляється у творах Р. Кіплінга, Р.-Л. Стівенсона, Г. Ібсена, Е.-Л. Войнич, Дж. Лондона, К. Гамсуна, М. Гумільова.

1.    При вивчені теми раджу скористатися посиланням 

https://naurok.com.ua/prezentaciya-literaturniy-proces-kincya-hih-pochatku-hhstolit-modernistski-napryami-i-techi-v-literaturi-kincya-xix---pochatku-xx-stolittya-116716.html

Домашнє завдання 

Опрацювати конспект в зошиті.

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар